چالشهاي مشاورهاي: تابستان، نگاه به آينده و گذشته + 3 نقد
امروز در سايت مرجع کنکور ايران مطالب مشاوره اي و روشهاي درس خواندن و آمادگي آزمون و کنکور را براي شما در نظر گرفتيم
قطعاً آنچه در ميزان، سبک و نوع مطالعهي دانشآموز در فصل تابستان و در اين مقطع زماني بيش از همه تأثيرگذار است داشتن انگيزه است. بنابراين بايد تمام تلاش والدين و دستاندرکاران آموزش در درجهي اول بر به وجود آوردن و افزايش انگيزه متمرکز شود.
در کنار انگيزههاي اجتماعي, خانوادگي و اقتصادي «احساس نياز, شور و هيجان يادگيريِ بيشتر, کنجکاوي براي آگاهي از مباحث کتابهاي درسي سال آينده و…» همه و همه نيز باعث ايجاد ميل و رغبت به مطالعهي بيشتر ميشود که در پايههاي درسي مختلف تفاوتهاي خاص داشته و نبايد به همهي پايهها نگاه يکسان داشته باشيم. با اين مقدمه در اين مقالهي کوتاه سعي شده است که نقش نگاه به گذشته و نگاه به آينده در ايجاد انگيزهي مطالعه در پايههاي مختلف آموزشي و در فصل تابستان به تفکيک، تجزيه و تحليل شود:
1. در پايههاي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي شور و هيجان يادگيري بيشتر بوده و کنجکاويِ آگاهي از مباحث درسي سال آينده، همچنين فرار از مطالعهي مباحث تکراري ايجاب ميکند پاسخگويي به سؤالات نگاه به گذشته اختياري و نگاه به آينده اجباري شده و در هر مورد به دانشآموز رتبه و تراز داده شود.
2. در پايهي ششم ابتدايي، اهميت مباحث پايهي پنجم و همچنين تکيه بر هوش و استعداد تحليلي براي آزمونهاي تيزهوشان ايجاب ميکند که آزمونهاي تابستان به دو بخش «نگاه به گذشته» و «هوش و استعداد تحليلي به جاي نگاه به آينده» تقسيم شده و در هر مورد رتبه و تراز داده شود.
3.در پايههاي هفتم و هشتم عدم نياز به مباحث سالهاي قبل ايجاب ميکند توجه بيشتر به نگاه به آينده باشد. بنابراين توصيه بر اجباري بودن نگاه به آينده در دروس مهم و منتخب و اختياري بودن نگاه به گذشته است.
4. در سال نهم با توجه به اهميت مباحث پايه هشتم در آزمونهاي ورودي به همين شيوهي فعلي تأکيد بر نگاه به گذشته به صورت اجباري و نگاه به آينده به صورت اختياري است.
5. در پايهي دهم عدم نياز به مطالب سال قبل و همچنين تکرار بيش از حد آن مباحث در سال نهم براي آزمونهاي مدارس برتر باز ايجاب ميکند که تمرکز بر روي نگاه به آينده به صورت اجباري در برخي دروس و نگاه به گذشته به صورت اختياري باشد.
6. در پايهي يازدهم و دوازدهم نيز شيوهي فعلي يعني مرور پايههاي دهم و يازدهم به صورت اجباري و نگاه به آينده به صورت اختياري بهترين شکل ممکن است. در پايان ذکر اين نکته ضروري است که ميتوان در پايههايي که نگاه به آينده در اولويت و به شکل اجباري است، ميزان پيشروي را بيشتر نموده و سطح سؤالات را نيز کمي بالاتر برد، دانشآموزان ميتوانند با استفاده از کلاسهاي آموزشي آموزشگاهها و استفاده از کتابها و ديويديهاي آموزشي کانون قسمت نگاه به آينده را به خوبي مطالعه کنند.
حسين پرهيزگار
محمد معافي: نوشتهي شما را چند بار خواندم. پيشنهاد شما 4 تغيير نگرش اساسي در برنامهي تابستان است. نظرتان اين است که: 1- ساختار نگاه به گذشته و نگاه به آينده از حالت متحدالشکل خارج شود و بين گروههاي آموزشي مختلف تنوع ايجاد شود. 2- نياز دانشآموزان هر پايه مشخص کند که اولويت با کدام؛ نگاه به آينده يا نگاه به گذشته است؟ 3- در برخي پايهها بسته به ضرورت، نگاه به آينده اجباري شود و 4- در پايهي ششم، استعداد تحليلي جايگزين نگاه به آينده شود. يادم هست که در اواخر دههي هشتاد هم بر اساس پيشنهادي که شما مطرح کرديد برنامهي تابستان را به طور جدي دگرگون کرديم و تا چندين سال نگاه به گذشته و آينده به صورت زوج کتاب مطرح ميشدند. به نظر ميرسد دربارهي: 1- حجم برنامه تابستان گروه دوازدهم 2- نحوهي مواجهه با مباحث نگاه به گذشته و احياناً انتخاب از ميان آنها و 3- روش برنامهريزي تابستان فارغالتحصيلان هم جايي براي بازانديشي وجود دارد.
کاظم قلمچي:برنامهي پيشنهادي براي روز قبل از کنکور
کامنت هاي( تابستان، فرصت طلايي براي شروع)-آيدا علي بخشي
6 دليل مهم اهميت مطالعه در تابستان
کاظم قلمچي:درتابستان کدام مهمتر است؟ نگاه به آينده يا گذشته؟
کامنت هاي( رقابت در درس خواندن)- آيدا علي بخشي
فرصتي کوتاه براي تصميمي بزرگ ( انتخاب رشته و دانشگاه )
کاظم قلمچي:بهترين هدف گذاري تابستان براي شما که درس ميخوانيد
چرا تمرين و حل مسئله باعث پيشرفت ميشود؟
کامنت هاي( عوامل عدم موفقيت در کنکور)- به انتخاب آيدا علي بخشي
کنکور 1402 و تغييرات مهم در آن ( چگونه براي موفقيت مهيا شوم؟)
کامنت هاي(علت فراموشي زودهنگام مطالب)، به انتخاب آيدا علي بخشي
تستها و تمرينات را نسوزانيد ! ???
نظرخواهي : آيا در آزمون 11 شهريور شرکت خواهيد کرد ؟