به گفته تليسان هنگام خرابي باتري ماشين چه کنيم ؟
به گفته تليسان هنگام خرابي باتري ماشين چه کنيم ؟
احتمالا براي بسياري از شما نيز پيش آمده است که پس از سوار شدن به خودرو هرچه استارت ميزنيد، خودرو روشن نميشود. تليسان توصيه ميکند که در اين مواقع اگر سوخت کافي در باک خودرو وجود داشته باشد، نخستين تشخيصي که ميتوان داد، خرابي باتري خودرو خواهد بود.
باتري يکي از قويترين قطعات خودرو است که چون در هنگام کار سر و صدايي توليد نميکند، اغلب تا پايان طول عمر آن از معايب آن خبردار نميشويم.
باتري ماشين چگونه عمل ميکند ؟
باتري خودرو يک منبع توليد کننده جريان الکتريسيته است که جريان مورد نياز مصرف کنندهها را تامين ميکند. در حقيقت باتري و دينام تواما جريان مصرف کنندهها را تامين ميکنند.
با توجه به اطلاعات تليسان دينام و باتري هر دو توليد کننده جريان هستند، ولي دليل استفاده از هر دو در يک مجموعه به خاطر اين است که دينام نيروي خود را از موتور ميگيرد و با خاموش شدن موتور، از کار ميافتد.
اگر بخواهيم در زماني که دينام جريان توليد نميکند مصرف کنندهاي را به کار اندازيم، از باتري استفاده ميکنيم، چون نيروي باتري به صورت يک انرژي ذخيره شده ميباشد. مخصوصا براي راه اندازي موتور و به کار انداختن استارت از جريان باتري استفاده ميکنيم. تليسان ميگويد که در خودروها از باتريهاي سرب اسيدي قابل شارژ استفاده ميشود.
توصيه تليسان براي محافظت از باتري خودرو
باتري از جمله قطعاتي است که تا آخرين ساعات عمر به وظيفه اصلي خود يعني برق رساني به استارت خودرو و ايجاد جريان براي عمل احتراق در موتور و روشن شدن خودرو عمل ميکند.
جالب است که تليسان در اين مورد ميگويد خودروهاي اوليه به دليل نداشتن سيستمهاي برقي، فاقد باتري بودند. در اين خودورها استارت به وسيله يک هندل راه اندازي ميشد. با اضافه شدن استارتر برقي به خودروها، کمپانيهاي خودروسازي از باتري براي تامين جريان برق آن استفاده کردند.
عملکرد باتري خودرو
باتري خودروها از شدت جريانهاي متفاوتي برخوردارند. جريان باتري با ورود به استارت خودرو موجب چرخش ميل لنگ و سپس روشن شدن خودرو ميشود. علاوه بر روشن شدن خودرو، تامين برق مورد نياز ساير قطعات نظير چراغ، کولر، سيستم پخش و ساير بخشهاي الکتريکي خودرو نيز بر عهده باتري است.
بنابراين واضح است که باتري تا زماني که خودرو روشن باشد در حال مصرف شدن است. پس قطعهاي به نام دينام وظيفه شارژ مجدد باتري را بر عهده ميگيرد
جلوگيري از خراب شدن باتري ماشين
باتري ماشين قديمي بصورت اسيدي بودند و بايد هر هفته به ميزان اسيد يا آب باتري آن دقت و بررسي ميکرديم تا از حد تعيين شده کمتر نشود چون امکان افت ولتاژ برق ميباشد و باعث خسارت به قطعات ميشود
باتري هاي جديد فقط به استحکام بست باتري و اتصال صحيح آن و کابل بدنه و سوالفاته نشدن آن دقت کنيم
دقت کنيد که هنگام خاموش کردن ماشين نبايد چراغ ها روشن بماند وگرنه باعث خالي شدن شارژ باتري ميشود و اين امر به مرور باعث خرابي باتري ماشين ميشود
موقعي که ماشين خاموش است و دينام باتري را شارژ نميکند نبايد زياد از برق باتري ماشين استفاده کنيم و هرزگاهي بايد ماشين را روشن کنيم و باتري را شارژ کنيم
ادامه اين مقاله علائم خرابي باتري ماشين را ميتوانيد از وب سايت تليسان مطالعه کنيد.